شارژر باتری وسیله‌ای برای تزریق انرژی درون باتری های قابل شارژ است که اینکار را توسط تزریق جریان الکتریکی به درون باتری صورت می‌دهد.

جریان شارژ به تکنولوژی ساخت و همچنین حجم باتری مورد نظر جهت شارژ بستگی دارد. به عنوان مثال جریانی که برای شارژ یک باتری ۱۲ ولت خودرو استفاده می‌شود خیلی با جریان مورد نیاز برای باتری تلفن همراه متفاوت است.

انواع شارژرها

  • ساده:

در یک شارژر ساده، از جریان مستقیم یا پالسی برای شارژ استفاده می‌شود. این نوع شارژ خروجی خود را متناسب با زمان یا میزان شارژ باتری کنترل نمی‌کند. منظور از ساده، ارزان در قیمت ولی با کیفیت پایین است. معمولاً شارژرهای ساده برای اینکه در اثر تزریق جریان زیاد به باتری آسیب نزنند، زمان شارژ زیادی را می‌طلبند. اگر باتری بمدت طولانی به این نوع شارژر متصل شود، دچار خرابی و استهلاک خواهد شد. شارژر ساده فقط می‌تواند یک ولتاژ یا جریان ثابت را به باتری اعمال کند.

  • قطره‌ای:

یک شارژر قطره‌ای در حقیقت یک منبع جریان کم قدرت (در حد ۵۰۰ تا ۱۵۰۰میلی آمپر) است. معمولاً برای شارژ باتری‌های با حجم کم (۲ تا ۳۰ آمپرساعت) استفاده می‌شود. البته برای باتری‌هایی با حجم بالاتر (بیشتر از ۳۰ آمپرساعت) مانند باتری خودرو، قایق ها و دیگر وسایل نقلیه نیز این شارژرها قابل بکارگیری هستند. بسته به تکنولوژی استفاده شده در شارژر، می‌تواند به مدت نامحدود و بدون اینکه باعث خرابی باتری شود در حالت وصل به باتری قرار بگیرد.

  • زماندار:

خروجی شارژرهای زماندار بعد از مدت زمان تعیین شده‌ای قطع می‌شود. این نوع شارژرها بیشتر برای سلول‌های نیکل-کادمیوم با حجم زیاد مورد استفاده قرار می‌گرفتند (سلول‌های نیکل-کادمیوم با حجم کم معمولاً توسط شارژر ساده شارژ می‌شدند).  غالباً شارژرهای زماندار بهمراه باتری‌های خاصی بصورت یک بسته ارائه می‌شود و بهتر است از آن شارژر برای شارژ همان باتری‌ها استفاده شود. اگر باتری با حجم کمتر به آن شارژر متصل شود، ممکن است بیش از حد شارژ شود و اگر از باتری با حجم بالاتر استفاده گردد، فقط تا حدی شارژ خواهد شد و به شارژ کامل نمی‌رسد.

 

  • هوشمند:

شارژر هوشمند برای باتری های هوشمند (دارای مدار محافظ داخلی) و معمولی طراحی شده که با تغییر وضعیت باتری، وضعیت شارژ کردن آنها تغییر می کند. در حقیقت شارژر هوشمند وضعیت ولتاژ و دمای باتری و زمان سپری شده تحت شارژ را می سنجد تا جریان بهینه را به باتری تزریق کند. در ابتدا این شارژر با جریان زیاد باتری را تا 85% ظرفیتش شارژ می کند که زمان شارژ کوتاه می شود. بعد از آن به صورت قطره ای شارژ می کند که به باتری آسیبی نزند.

  • پالسی:

شارژ پالسی تکنولوژی است که با یک سری پالس ولتاژ یا جریان باتری را شارژ می کند این پالس های DC دارای اندازه، پهنا، زمان خیز و فرکانس کنترل شده ای هستند. این تکنولوژی پالسی می‌تواند هر نوع باتری را شارژ کند. اگر به باتری های سرب-اسیدی اعمال شود باعث شکسته شدن کریستال های سولفات می‌شود که عمر باتری زیاد می شود.

  • القایی:

شارژر القایی یک فرستنده و یک گیرنده دارد. انرژی امواج الکترومغناطیس را از طریق کوپل القایی ارسال میکند و گیرنده این امواج را می گیرد و ذخیره می کند. این تکنولوژی در مسواک های برقی که در حمام استفاده می شوند کاربرد دارد و خطر برق گرفتگی را از بین می برد. با عبور جریان از یک سیم پیچ در شارژ مسواک، یک میدان مغناطیسی ایجاد می شود. با قرار گرفتن یک سیم پیچ دیگر در قسمت دسته مسواک که در امتداد این میدان مغناطیسی ایجاد شده است، این سیم پیچ جریان را دریافت و به باتری مسواک منتقل می کند و به این ترتیب بدون نیاز به ارتباط فیزیکی برای برقراری جریان، باتری مسواک شارژ می شود.

انواع شارژر تلفن همراه

  • شارژر فندکی:

با اتصال به فندک سیگار 12 ولتی یا آداپتور برق کمکی، یک شارژر فندکی می تواند تلفن همراه را از طریق باتری وسیله نقلیه شارژ کند.

شارژرهای فندکی را حتی می توان روی برخی قایق ها نیز استفاده کرد. به علاوه از یک آداپتور AC به 12 ولت می توان برای اتصال کابل این نوع شارژر به پریز برق روی دیوار استفاده کرد و این ساختار به افراد اجازه می دهد که گوشی هایشان را با این نوع شارژر تقریبا در هر جایی به شارژ بزنند.

 

  • شارژرهای خورشیدی:

مدل های بسیاری از شارژرهای خورشیدی تلفن همراه وجود دارد. برخی دارای یک سلول خورشیدی کوچک و قابل حمل هستند درحالی که برخی دیگر دارای سایز بزرگ تر هستند و مقادیر بیشتری از نور خورشید را جذب می کنند و منجر به قابلیت شارژر سریع تر و بیشتر می شوند.برخی از مدل ها نیز هستند که انرژی خورشید را درون باتری برای استفاده بعدی ذخیره می کنند.

تنها عیب شارژرهای خورشیدی این است که نیاز به نور مستقیم خورشید دارند.

  • شارژر دستی:

این شارژرها که برای شرایط اورژانسی و آب و هوای نامساعد مفید هستند با دست شارژ می شوند. روی این شارژرها یک دسته یا میل لنگ قرار دارد که افراد می توانند با چرخاندن آن ، الکتریسیته تولید کنند.

این شارژرها به طور کلی قادر به شارژ طولانی و قوی نیستند اما به اندازه کافی گوشی شما را شارژ می کنند تا با آن یک تماس مهم و اورژانسی بگیرید.

شارژرهای دستی گوشی موبایل سبک وزن و کوچک هستند که این باعث می شود بتوانید آن ها را در هر جایی جاسازی کنید. بسیاری از شارژرهای دستی نیز مقاوم در برابر آب هستند.

  • شارژر سلول سوختی:

شارژرهای سلول سوختی جایگزین ابتکاری شارژرها برای صاحبان گوشی های موبایل است. این شارژرها که با تکنولوژی سلول سوختی کار می کنند بسیار کارآمد هستند و برخی از مدل های آن با مایعات سبک تر کار می کنند.

این شارژرها به اندازه شارژر های دیگر در دسترس نیستند و تعویض سلول های سوختی کار دشواری می تواند باشد.

این شارژرها کم هزینه و کوچک هستند و در مقایسه با دیگر شارژرهای موبایل ، به خاطر سرعت و ایمنی اشان برتری دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *