موتورهای الکتریکی وسایلی هستند که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند.
الکترو موتورها اغلب به صورت دوار هستند اما موتورهای خطی نیز وجود دارند. یکی از کاربرد های موتورهای خطی در زندگی روزمره ی ما در بازکن های برقی هستند که به وسیله ی آنها میتوانیم درب ساختمان را از داخل ساختمان باز نماییم.
موتورهای دوار عموما از دو بخش چرخان و ایستا تشکیل شده اند که به بخش چرخان روتور و به بخش ایستا استاتور گفته می شود.
موتورهای الکتریکی را عموما میتوانیم به دو بخش کلی DC و AC تقسیم نماییم که هر کدام از آنها موتورهای مختلفی را در بر می گیرند.

الکتروموتورهای DC:

این نوع الکتروموتورها به موتورهای کلاسیک نیز مشهور هستند و ساختمان آنها از آهنربای الکتریکی تشکیل شده است، از این رو سرعت آنها به ولتاژ تغذیه شان مرتبط است و جریان عبوری از آنها گشتاورشان را کنترل می کند.

از انواع موتورهای DC میتوان به:

-موتورهای میدان سیم پیچی شده
-موتورهای خود تحریک شامل شنت، سری و کمپوند
-موتورهای DC موازی
و موتورهای مغناطیس دائم اشاره کرد.

الکترو موتورهای AC:

این نوع موتورها که به دلیل ارزان قیمت بودن مورد استقبال مصارف عمومی قرار گرفته اند در واقع نوعی ماشین الکتریکی هستند که با منبع تغذیه ی متناوب کار می کنند و اصول کارکرد آن ها تبدیل توان الکتریکی به توان مکانیکی چرخشی و یا خطی است.

از انواع موتورهای الکتریکی AC میتوان به:

-موتور AC فاز شکسته
-موتور AC القایی با استارت خازنی
-موتور AC با خازن دائمی
-موتور AC القایی با خازن دائمی اسپلیت
-موتور القایی AC با قطب سایه دار
-موتور AC سه فاز
-موتور قفس سنجابی
-موتور با روتور پیچشی
و همچنین موتور های خطی اشاره کرد.

علاوه بر این ها موتورهای خاصی وجود دارند که نمیتوانیم آنها را در یکی از دسته بندی های بالا بگنجانیم، بنابراین نیاز به دسته بندی دیگری موسوم به ماشین های مخصوص داریم.
از انواع موتور های خاص می توانیم به:
-موتورهای پله ای
-موتور DC بدون جاروبک
-موتور هیسترزیسی
-موتور رلوکتانسی
-سروو موتورها
و موتورهای اونیورسال اشاره کنیم.

به علت تنوع زیاد موتورهای الکتریکی ، در کاربرد های عمومی و صنعتی مختلفی از آن ها استفاده می شود که شامل: ساختمان سازی، تولیدات صنعتی برای به حرکت در آوردن پروسه های مختلف صنعتی و تجهیزات اتوماسیون، در الکترونیک برای به حرکت در آوردن درایو هارد، دستگاه پخش CD و DVD ، در منازل جهت لوازم خانگی مانند فن ها، یخچال، لباسشویی و … و در دفاتر اداری و تجهیزات اداری نظیر پرینتر ها، کامپیوتر و ماشین های فکس‌.

 

کاربرد و اصول کارکرد موتورهای DC:

همانطور که گفته شد موتورهای الکتریکی DC از آهنربا ساخته شده اند، اصول کارکرد این موتور ها بر ابن اصل که قطب های هم نام آهنربا یکدیگر را دفع می کنند و قطب های ناهم نام یکدیگر را جذب می کنند استوار شده است. سیم پیچی که از میان آن جریان الکتریکی عبور میکند یک قطب مغناطیسی له وجود می آورد که مر کز آن با مرکز سیم پیچی یکی است.با قطع و وصل کردن جریان سیم پیچ قطب مغناطیسی آن نیز می تواند قطع و وصل شود و یا با تغییر جهت جریان قطب مغناطیسی میتواند ۱۸۰ درجه تغییر جهت دهد. یک موتور DC دارای یک سری آهنربا بر روی استاتور و دو یا چند سری سیم پیچ در روی ارمیچر است که این سیم پیچ ها دور یک قطب آهنی و البته با ایزولاسیون پیچیده شده است و انتهای آن به کوموتاتور متصل است.
این موتور ها نسبت به انواع موتورهای دیگر بی خطر تلقی می شوند و در صنایع مختلفی از جمله شهربازی، درب های اتومات، صنایع نساجی، کارت های الکترونیک و …. کاربرد دارند.

کاربرد و اصول کارکرد موتورهای القایی AC:

همانطور که پیش تر گفته شد، مانند بیشتر موتورها , موتورهای القایی AC یک قسمت ثابت بیرونی به نام استاتور و یک روتور که در درون آن می چرخد دارند , که میان آندو یک فاصله دقیق کارشناسی شده وجود دارد.به طور مجازی همه موتورهای الکتریکی از میدان مغناطیسی دوار برای گرداندن روتورشان استفاده می کنند.یک موتور سه فاز القایی AC تنها نوعی است که در آن میدان مغناطیسی دوار به طور طبیعی بوسیله استاتور به خاطر طبیعت تغذیه گر آن تولید می شود.در حالی که موتورهای DC به وسیله ای الکتریکی یا مکانیکی برای تولید این میدان دوار نیاز دارند.یک موتور القایی AC تک فاز نیازمند یک وسیله الکتریکی خارجی برای تولید این میدان مغناطیسی چرخشی است.
در درون هر موتور دو سری آهنربای مغناطیسی تعبیه شده است.در یک موتور القایی AC یک سری از مغناطیس شونده ها به خاطراینکه تغذیه AC به پیچه های استاتور متصل است در استاتور تعبیه شده اند.بخاطر طبیعت متناوب تغذیه ولتاژ AC بر اساس قانون لنز نیرویی الکترومغناطیسی به روتور وارد می شود (درست شبیه ولتاژی که در ثانویه ترانسفورماتور القا می شود).بنابر این سری دیگر از مغناطیس شونده ها خاصیت مغناطیسی پیدا می کنند.-نام موتور القایی از اینجاست-.تعامل میان این مگنت ها انرژی چرخیدن یا گشتاور را فراهم  می آورد.در نتیجه موتور در جهت گشتاور به وجود آمده می چرخد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *