مدارات پل

مدارات پل های الکتریکی برای اندازه گیری پارامتر های  مختلف الکتریکی و الکترونیکی  در کمیت های مختلف علوم تجربی  ، کار آمد هستند.

پل های الکتریکی انواع مختلفی دارند که در زیر به بررسی هرکدام می پردازیم.

1)پل وتستون :

این پل برای اندازه گیری مقاوت مجهول بکار می رود. امروزه با مولتی متر ها می توان  مقدار مقاومت مجهول را بطور ساده اندازه گیری کرد ولی مزیت پل وتستون این است که می تواند مقدار مقاومت های خیلی پایین در رنج میلی اهم را نیز اندازه گیری کند.

  • همانطور که گفته شد این پل عموما برای پیدا کردن یک مقاومت مجهول متصل شده به دو مقاومت معلوم ، یک مقاومت متغییر و یک گالوانومتر استفاده می شود.

برای پیدا کردن مقدار مقاومت مجهول مقاومت متغییر را تغییر می دهیم تا گالوانومتر صفر شود. این نقطه ، نقطه بالانس پل وتستون است. با این کار شرایطی پیش می آید که  می توان به اسانی از روابط قانون اهم و… مقدار مقاومت مجهول را محاسبه کرد.

کاربردهای پل ویتستون

  • اکثرا برای اندازه گیری مقاومت های خیلی پایین در رنج میلی اهم کاربرد دارد.
  • اگر از یک وریستور(مقاومت متغیر با ولتاژ) با پل ویتستون استفاده کنیم می توانیم پارامترهای دیگر از جمله امپدانس خازنی و سلفی را نیز حساب کنیم.
  • با ترکیب پل ویتستون و تقویت کننده عملیاتی می توانیم پارامترهای مختلف از جمله دما ، فشار ، نور و … را نیز اندازه گیری کنیم.
  •  2)پل آندرسون :

    پل آندرسون نوع اصلاح شده و شش شاخه ای پل القاگر ماکسول – وین که برای اندازه گیری گستره ی وسیعی از القاگرها با استفاده از مقادیر معقول ظرفیت های ثابت به کار می رود به کمک یک روش جانشینی برای حذف آثار پسماند در عناصر پل ، می توان از آن برای سنجش پسماند مقاومتی نیز استفاده کرد این پل مستقل از بسامد ، متوازن می شود .

  • 3) پل  ماکسول:

    برای بدست آوردن ضریب خود القایی و مقاومت اهمی خودالقا از پل ماکسول استفاده می شود. پل ماکسول شامل چهار شاخه می باشند که به یک دیگر متصل شده و چهار ضلع یک مربع را تشکیل می دهند. همچنین در هر دو مدار یک شاخه شاخص جهت برقراری حالت تعادل وجود دارد که همانند پل ویتستون برای برقراری وضعیت تعادل باید جریان در بازوی شاخص با تغییر عناصر قابل تغییر در مدار صفر شود.

  • 4) پل وین:

    پل وین ، پل AC چهار بازویی است که می تواند ظرفیت خازنی معادل و مقاومت تلفاتی موازی خازن غیر کامل را اندازه بگیرد این خازن می توانند نمونه ای از نارسانا یا طولی از کابل نیز باشد تعادل پل بستگی به بسامد دارد از این پل به عنوان تعیین کننده بسامد در نوسان سازهای RCاستفاده می شود

 

5) پل کمپبل :

نوعی پل( ای سی ) برای اندازه گیری القاکنایی متقابل در این پل القا کتابیهای متقابل استاندارد و مجهول با یکدیگر مقایسه می شوند.

6) پل مقایسه کننده :

بر دونوع است،یکی  مدار پلی است که در صورت تغییر ولتاژ خروجی نسبت به ولتاژ مرجع ، ولتاژ خطا تولید می کند سیگنال خطا از طریق پسخورد منفی ولتاژ خروجی را تصحیح و توازن پل را دوباره بر قرار می کند . دیگری  نوعی پل است که دو مقدار امپدانس را مقایسه و در خروجی نسبت آنها را تولید می کند.

7) پل تمام – موج:

آرایش چهار دیود یا یکسوساز تمام موج به شکل پل که ولتاژ ثانویه ی ترانسفورماتور متصل به برق را به صورت تمام موج یکسو میکنند در اینحالت نیازی به استفاده از ترانس سر وسط دار نیست هر دو نیمه ی تناوب ورودی از ولتاژ خروجی ظاهر می شود.

8) پل هی(hay):

پل چهار شاخه ای مشابه با پل ماکسول – وین که مقادیر القا کنایی با Q  بزرگ (سلف های بالا) را اندازه   می گیرد همچنین برای اندازه گیری القا کنایی راکتورهایی با هسته آهنی قابل استفاده است و تعادل آن وابسته به بسامد است.

9) پل کری – فاستر:

نوعی پل برای اندازه گیری القا کنایی متقابل القا گر ها بر حسب ظرفیت بر حسب القا کنایی متقابل می باشد.

 

10) پل کلوین:

پل کلوین گونۀ اصلاح شده‌ای از پل ویتستون است؛ منظور از این اصلاح حذف آثار مقاومت‌های سیم‌هاو اتصالات هنگام اندازه گیری مقاومت‌های مجهول کوچک است.

با استفاده از پل کلوین می‌توان مقاومت‌هایی درگسترۀ  ۱ میکرواهم را با دقت بالا اندازه گرفت. استفاده از این پل کار بسیارآسانی است، فقط کافی است از روابط زیرمطابق شکل مربوطه استفاده شود تا  مجهول بدست آید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *