مقدمه

مثل قوانين جاذبه قوانین مربوط به درزبندي القایی نیز در طول زمان تغییر نمی کند. قوانین مربوط به نحوه عملکرد درزبندي القایی امروزه نسبت به 10 سال پیش هیچ تفاوتی نکرده است.

از ابتدای ظهور این فن آوري در اواسط دهه 60 قرن بیستم میلادی، هاله ای از ابهام بر این پدیده سایه انداخته است. بیشتر این ابهامات و اطلاعات نادرست را سازندگان و فروشندگان دستگاههای درزبندي القایی و همچنین تولید کنندگان درپوش (درب) و واشرهای ظرف ها بوجود آورده اند.

ظرف بيست سال گذشته تغييرات چشمگيري در ادوات الكترونيكي و همچنين هدهاي درزبندي القايي ايجاد شده است. منابع تغذيه و هدهاي درزبندي بسيار كوچكتر و كارآمد تر شده اند. كارهايي كه در گذشته به تواني معادل 5 كيلووات نياز داشت، در حال حاضر با توان بسيار كمتري قابل انجام است.

 

درزبندي القايي چيست و براي شما چكار مي تواند انجام دهد؟

درزبندي القايي يك فرآيند گرمايشي غير تماسي است كه ظرف ها (غير فلزي) را با درپوشي كه داخل آن يك واشر درزبندي حرارتي قرار دارد درزبندي مي كند به طوري كه در برابر گازها و مايعات نفوذ ناپذير شود. اين واشرها مي توانند شامل يك لايه  تكيه گاه از جنس مقوا يا فوم، يك لايه پارافين، يك لايه نازك آلومينيوم و يك لايه پليمر حساس به گرما كه با جنس ظرف سازگاري دارد، باشند.

 

تكيه گاه مي تواند از جنس EPE با جرم حجمي هاي مختلف، مقوا و غيره بسته به جنس محتويات ظرف و نياز توليد كننده باشد. اين نوع واشر كه تكيه گاه آن داخل درپوش باقي مي ماند به واشر دو تكه مشهور است. واشرهاي دو تكه معمولاً وقتي استفاده مي شوند كه توليد كننده مايل است از لايه فوم يا مقواي باقي مانده داخل درپوش به عنوان يك واشر دوم جهت درزبندي بعد از زايل شدن لايه آلومينيوم توسط مصرف كننده و در صورت عدم مصرف تمام محتويات ظرف در يك نوبت، استفاده كند. نوع ديگر واشرهاي درزبندي القايي،‌ واشر يك تكه است كه نحوه عملكرد آنها مشابه واشرهاي دو تكه بوده با اين تفاوت كه همانطور كه از نامش پيدا است ديگر از واشر دوم خبري نيست. اين واشرها مي توانند داراي چاپ دلخواه، مثلاً لوگو يا علامت تجاري ثبت شده توليد كننده و يا‌ يك پيام عمومي مثل “درزبندي شده جهت حفظ تازگي” باشند. مي توانند بسيار سخت به دهانه ظرف چسبيده باشند به نحوي كه مصرف كننده مجبور به پاره كردن آنها با يك شيء برنده باشد و يا قابل جداسازي باشند به طوري كه به راحتي و يك تكه از دهانه ظرف جدا شوند.

 

اجزاي اصلي تشكيل دهنده دستگاههاي درزبندي القايي چه هستند؟

 

يك دستگاه درزبندي القايي استاندارد از دو بخش اصلي تشكيل شده است: منبع تغذيه و هد القايي.
منبع تغذيه، يك مولد برق است كه قابليت كار كردن با فركانسهاي متوسط تا بالاي مورد نياز براي فرآيند درزبندي القايي را دارد. اين منبع تغذيه جريان برق لازم جهت ايجاد ميدان مغناطيسي توسط هد القايي را تامين مي كند. توان منبع تغذيه براي يك كاربرد خاص بستگي به اندازه واشر مورد استفاده و سرعت نوار نقاله حامل ظرف ها دارد.
هد القايي شامل يك محفظه پلاستيكي و يك سيم پيچ است كه يك بوبين القايي را تشكيل مي دهد.

 

هد به واسطه انرژي جريان برق يك ميدان مغناطيسي ايجاد مي كند. متداولترين هدهاي مورد استفاده هدهاي تخت و هدهاي تونلي (به شكل ∩) هستند. هدهاي تونلي جريان را بيشتر در اطراف كناره ها و بالاي درپوش بطري متمركز مي كند كه ميدان مغناطيسي يكدست تر و درزبندي يكنواخت تر را باعث مي شود. هدهاي تخت ميدان مغناطيسي را پخش كرده كه مي تواند سطح بيشتر (و در نتيجه درپوش ظرف بزرگتري) را درزبندي كند.
فرآيند درزبندي بعد از پركردن و درب بندي ظرف ها صورت مي گيرد. ظرف ها پس از درب بندي به سادگي از زير هد دستگاه كه بر روي نوارنقاله نصب شده است، عبور مي كنند. به اين ترتيب ظرف ها از ميان ميدان مغناطيسي ايجاد شده توسط گرم كننده القايي يا همان هد دستگاه عبور مي كنند. در اثر القاء جريان الكترومغناطيسي جرياني از الكترونها، مشهور به جريان گردابي ، در ورق آلومينيوم موجود در واشر داخل درپوش ايجاد مي شود در اثر مقاومت به وجود آمده در برابر اين جريان حرارت توليد مي شود. ورق آلومينيوم داغ شده لايه پليمر روي خود را ذوب كرده و به لبه ظرف مي چسبد كه به اين ترتيب درزبندي نفوذ ناپذير حاصل مي شود.  در مواردي كه از واشر دو تكه استفاده شود،‌ گرماي ورق آلومينيوم لايه پارافين بين ورق آلومينيوم و مقواي تكيه گاه را نيز ذوب مي كند و لايه مقوا پارافين را به خود جذب مي نمايد كه اين باعث جدا شدن لايه مقوا از ورق آلومينيوم مي شود.

 

چه محصولات و ظروفی قابل درزبندی هستند؟

با انتخاب درست ظرف و واشر عملاً هر محصولی قابل درزبندی است. ظروف و درپوشهای پلاستیکی بهترین انتخاب هستند. ظروف شیشه ای، به خصوص برای بسته بندی مایعات،  باید تنش زدایی شده باشند )یعنی در برابر گرما مقاوم شده باشند( و لبه صیقلی و صافی داشته باشند. هرچند گرمای ایجاد شده توسط دستگاه در زمان بسیار کوتاهی بوده و چندان شدید نمی باشد ولی بهتر است که قبل از انتخاب ظروف شیشه ای خود نمونه های آن را جهت آزمایش و تایید برای تولید کننده دستگاه بفرستید.

 

دلایل درزبندی کردن به روش القایی:

 

  • محصولات را تا زمان طولانی تازه نگاه می دارد .
  • از بیرون ریختن محصولات از ظرف جلوگیری می کند .
  • مصرف کننده را از خالص بودن محصول مطمئن می کند .
  • آب بندی محکم و مشخصی برای محافظت مصرف کننده از مواد شیمیایی خطرناک ایجاد میکند .
  • در این روش هیچ زمانی از خط تولید گرفته نمی شود. در صورتی که در روش حرارتی، زمانی طولانی برای درزندی شدن یک ظرف صرف می شود.

 

اصول و روش کار درزبندی القایی

روش کار به این صورت می باشد که واشرهایی به اندازه دهانه بطری که یک طرف آن مقوایی به ضخامت حدود 1تا 2 میلی متر یا فوم و طرف دیگر فویل آلومینیومی می باشد و به هم چسبیده است ،از قبل درون در بطری جاسازی می شود. به صورتی که قسمت آلومینیومی به طرف بیرون باشد.این درها به صورت آماده همراه با فویل داخل آن در بازار ایران موجود است.

داغ شدن فویل آلومینیومی در اثر جریانهای گردابی ناشی از حوضه الکترومغناطیسی تولید شده به وسیله دستگاه می باشد. اگر در ظرف را باز کنیم مقوای کاغذی، داخل در قرار گرفته و فویل آلومینیومی به دهانه ظرف چسبیده است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *