سوئیچگیرها و حفاظت (switchgear and Protection)

 

سوئیچگیر چیست؟

 

 

به مجموعه تجهیزاتی که در یک سیستم برق قدرت وجود دارند و تجهیزات برقی را ایزوله کرده و از آنها محافظت می کند سوئیچگیر می گویند.

 

سوئیچگیر ها معمولا عمل ارتباط فیدر(feeder) های مختلف را به باسبار و یا قسمت های مختلف باسبار را به یکدیگر و در یک سطح ولتاژ معین انجام می دهند و از اجزا زیر تشکیل می شوند:

 

-باسبار (busbar) _ مقره _ اسکلت فلزی _ لوله و اتصالات

 

-کلید قدرت

 

-جدا کننده (secioner)

 

-ترانسفورماتور ولتاژ و جریان

 

-تله موج

 

-برق گیر

 

معمولا سوئیچگیر(switchgear) ها از قسمت های مشابه متصل به هم تشکیل می شوند که به هر قسمت یک bay می گویند و هر قسمت از یک یا دو فیدر(feeder) تشکیل شده است.

 

 

در زیر اجزاء یک سوئیچگیر را مشاهده می کنید:

 

 

 

حفاظت جریان نشتی به وسیله ی سوئیچگیر(switchgear) ها:

 

هنگامی که پوشش عایقی یکی از فازها از بین می رود و یا بر اثر اغتشاشات سیستم یکی از فازها قطع شده و بر روی فازهای دیگر و یا زمین می افتد اتصال کوتاه رخ می دهد که جریانی معادل با چند هزار آمپر را در شبکه جاری خواهد کرد که در نتیجه آن گرمای شدیدی به وجود آمده و باعث از بین رفتن پوشش های عایقی دیگر شده و در نتیجه اغتشاشات متعددی در سیستم به وجود خواهد آمد. علاوه بر آن، جریان اتصال کوتاه سبب آسیب رساندن به تجهزات الکتریکی نیز خواهد شد. از این رو لازم است که اقدامات لازم جهت پیشگیری و قطع سریع این جریان در سیستم صورت گیرد.

 

مقادیر بالای جریان اتصال کوتاه سبب ایجاد نیروهای مغناطیسی در شبکه می شود. در نتیجه هنگامی که در سوئیچگیر یا در کلید قدرت، جریان اتصال کوتاه جاری می گردد، باس بارهای آن به واسطه نیروی جاذبه به یکدیگر جذب می شوند. لذا این تجهیزات بایستی در مقابل این نیروها مقاومت کنند که به آن withstand rating تجهیز گویند.

از این رو یک کلید قدرت باید در حالت عملکرد نرمال با جریان بار کامل سایز شده، و دارای قدرت تحمل (withstand rating) و قدرت upting rating) مناسب باشد.

ص

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *