موتورهای براش لس (بدون جاروبک) :
موتورهای براشلس DC در واقع نوعی از موتورهای سنکرون هستند که گشتاور بیشینه را در لحظه ی سکون فراهم میکنند و این گشتاور با افزایش سرعت به طور خطی کاهش می یابد. این موتور ها همچنین به صورت موتورهای پله ای نیز وصف می شوند. علت این توصیف آن است که طراحی موتورهای براشلس به گونه ای است که روتور آن سریعا پس از روشن کردن موتور به سرعت ایده آل میرسد ( گشتاور شروع بالا این امر را تضمین می کند) و همچنین روتور به سرعت در نقطه ی زاویه ای تعریف شده می ایستد.
ساختمان موتور های براشلس:
موتورهای براشلس اصولا از یک آهنربای دائمی در قسمت روتور و همچنین سیم پیچ در قسمت استاتور ساخته می شوند. بنا بر کار بردهای مختلف اشکال مختلفی از موتورهای براشلس را میتوان ساخت اما عمدتا موتورهای براشلس را به نحوی می سازند که قسمت روتور توسط سه سیم پیچ استاتور احاطه شده باشد که به این حالت inrunner نیز می گویند.
در شکل زیر می توانید تصویری شماتیک از موتورهای براشلس را مشاهده نمایید:
سیم پیچ های استاتور را به دو حالت مرسوم مثلث(سیم پیچ ها به حالت سری پشت هم قرا میگیرند) و یا ستاره( سر سه سیم پیچ به هم متصل میشوند) می بندند که تفاوت این دو نوع سیم پیچی این است که سیم پیچ به حالت مثلث گشتاور پایین در سرعت پایین و گشتاور بالا در سرعت بالا فراهم می کند اما سیم پیچ از نوع ستاره گشتاور بالا در سرعت پایین ایجاد میکند و به تدریج با افزایش سرعت این گشتاور کاهش مییابد.
کاربرد های موتورهای براشلس DC:
موتورهای براشلس در اصل می توانند جایگزین موتورهای براش(بدون جاروبک) در اکثر کاربرد ها شوند اما گاها قیمت بالای آنها نسبت به موتورهای براش و همچنین کنترل پیچیده ی آن ها از جایگزینی آن ها با موتورهای معمولی جلوگیری می کند.
با این حال موتورهای براشلس در حال حکم فرمایی در بسیاری از کاربرد ها خصوصا دستگاه هایی همچون سخت افزار های کامپیوتر است. پنکه های خنک کننده ی دستگاه های الکترونیکی نیز منحصرا توسط موتورهای براشلس به حرکت در می آیند.
از پر اهمیت ترین کاربردهای موتور های براشلس می توان به صنایع زیر اشاره کرد:
_حمل و نقل:
موتورهای براشلس پر توان در وسایل حمل و نقل برقی وهیبرید یافت می شود.
این موتورها اساسا موتور های AC سنکرون با آهنربای دائمی هستند.
تعدادی از دوچرخه های برقی نیز از موتورهای براشلس استفاده می کنند به این صورت که:
-روتور در قسمت توپی چرخ قرار دارد
-استاتور دور روتور ثابت شده است.
_گرمایش و تهویه:
به علت توان مورد استفاده ی پایین تر نسبت به موتورهای AC معمولی، و راندمان بالاتر آنها امروزه در HVAC و صنایع سرد سازی ، موتورهای براشلس جایگزین موتورهای معمولی شده اند.
_مهندسی صنایع:
کاربرد موتورهای براشلس در مهندسی صنایع، بر مهندسی تولید یا اتوماسیون صنعتی تمرکز دارد. در تولید، موتورهای براشلس در درجه ی اول برای کنترل حرکت، مکان، یا سیستم های تحریک به کار می روند. موتورهای براشلس در حالت ایده آل برای کاربرد های تولیدی به خاطر توان بالا، چگالی، مشخصه ی سرعت گشتاور خوب، راندمان بالا، محدوده ی سرعت وسیع و تعمیر و نگهداری اندک مناسب هستند.
برخی از معایب موتورهای معمولی باعث شد تا مهندسان به فکر ساخت موتورهایی بیفتند که فاقد این معایب یا حداقل این معایب را تا حد امکان کاهش دهند.
معایب موتورهای براش(جاروبک دار) عبارتند از:
برس ها و محل تماس آنها به مرور زمان سائیده می شوند.
برس ها و محل تماس آنها باید هر از چند گاهی تمیز شوند.
اصطکاک برسها باعث کند کردن چرخش موتور می شود.
اصطکاک برس ها باعث اتلاف انرژی و کمتر شدن زمان پرواز می شود.
اصطکاک برس ها باعث کمتر شدن نسبت توان به وزن می شود.
اما موتورهای براشلس فاقد برس یا جاروبک هستند بنابر این فاقد معایب ناشی از وجود برس هستند.
راه تشخیص موتور براشلس از موتور براش بدون نگاه کردن به مدار داخلی موتور:
از ساده ترین راه های تشخیص موتور براشلس از موتور معمولی این است که به سیم های خروجی موتور نگاه کنیم.
موتورهای معمولی دو سیم خروجی دارند در حالی که موتورهای براشلس سه سیم خروجی دارند.
سیم وسط فیدبک نام دارد و تغییر جای دو سیم دیگر باعث خواهد شد که جهت چرخش موتور برعکس شود.
در زیر نمونه ای از موتور های براش را مشاهد میکنید:
بدون دیدگاه