بسمه تعالی

میکرواینورترها :

میکرو اینورتر های خورشیدی برق DC را از منابعی مانند باتری، پانل های خورشیدی، یا سلولهای سوختی به برق AC تبدیل می کند.

میکرواینورترها  به سرعت محبوبیت ویژه ای برای سیستمهای خورشیدی خانگی بدست آوردند.

در سیستم های فتوولتایی برای اتصال پانل های خورشیدی به شبکه برق نیاز به اینورتر متصل به شبکه داریم. اینورترهای توان بالا باعث پیدایش مشکلاتی همچون کاهش بازده هنگام بروز سایه های جزیی و عدم انعطاف پذیری در گسترش سیستم بعد از نصب اولیه، می شود. در محیط مسکونی مسائل فوق الذکر از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و استفاده از میکرو اینورتر موجب می گردد به دلیل برخورداری از تعقیب کننده حداکثر توان برای هر تک یا جفت پانل، توان تولیدی نسبت به اینورترهای مرکزی تا 20 درصد افزایش یابد. از سویی دیگر به دلیل اینکه طرف DC  ولتاژ ورودی اینورترهای مرکزی از ولتاژ بالای 500 ولت برخوردار می باشند از این رو خطر برق گرفتگی  وجود دارد و این در حالی می باشد که استفاده از میکرو اینورتر باعث کاهش ولتاژ DC تا کمتر از 50 ولت موجب خواهد گشت که کاملا ایمن و بی خطر باشد.

میکرواینورترها در مقایسه با اینورتر های رشته ای یا بهینه سازهای توان گرانتر بودند اما بهای آنها با مشهورتر شدنشان کاهش پیدا کرد .

 

میکرواینورترها چگونه کار می کنند ؟

 

میکرواینورتر ها به صورت تکی در هر سیستم انرژی خورشیدی نصب می شوند.آنها برق dc  پنل خورشیدی را به برق ac  خانه شما بدون نیاز به اینورتر مرکزی جداگانه تبدیل می کنند .در بسیاری از موارد میکرواینورترها در داخل خود پنل های خورشیدی قرار می گیرند اما در برخی موارد در سیستم نصب شده آنها بعداز پنل ها نصب می شوند.

یکی از فواید عمده میکرواینورترها این است که آنها تحت فشار های منفی (سایه ها ) جزیی یا کامل قطع می شوند .به دلیل این که تبدیل dc   به ac   در هرپنل روی می دهد وقتی که تولید برق توسط یک پنل کاهش بیابد هیچ تنگنا و مشکلی به وجود نمی آید .همچنین میکرواینورترها این اجازه را به شما میدهند که عملکرد هر پنل خورشیدی را کنترل کنید.

دلایل برتری میکرواینورتر نسبت به اینورترهای معمولی بطور خلاصه عبارتند از :

 

– قابلیت اطمینان بیشتر :

 

سیستمی که بر اساس میکرواینورتر نصب شده است دارای قابلیت اطمینان بیشتری است بطوریکه اگر یکی از ماژولها دچار مشکل شد بدلیل اینکه پانلها بصورت موازی به شبکه متصل شده اند، سایر ماژولها میتوانند بدون وقفه به کار خود ادامه دهند. همچنین طول عمر میکرواینورتر 5 تا 10 سال بیشتر از اینورترهای مرکزی است.

2- تولید توان بیشتر :

 

تحقیقات نشان می دهد با استفاده از میکرواینورتر توان تولیدی از پانلها 5 تا 25 درصد بیشتر از سیستم اینورتر مرکزی می باشد. مهمترین دلیل این امر مدیریت بهتر نقطه ماکزیمم توان پانل­ها است. برای توضیح بیشتر در سیستم اینورتر مرکزی اگر روی یکی از پانلها سایه قرار گیرد، MPPT اینورتر دیگر قادر نیست سایر پانلها را در نقطه توان ماکزیمم نگه دارد.

3- نصب آسانتر :

 

نصب سیستم با میکرواینورتر ساده تر، سریعتر و ارزانتر از سیستم اینورتر مرکزی است.

4- انعطاف پذیری بیشتر:

 

در هر زمانی بعد از نصب اولیه سیستم با میکرو اینورتر، می توان آنرا گسترش داد.

اینکار بدون نیاز به جایگزینی اینورتر مرکزی است.

5- هزینه نگهداری پایین تر :

 

میکرواینورتر در ولتاژ ­های پایین DC کار می کنند.

از این رو با کاهش استرس بر روی قطعات مورد استفاده در اینورتر طول عمر و گارانتی این نوع اینورتر ها عموما 5 الی 15 سال بیشتر از اینورترهای مرکزی معمول بازار می باشد.

اینورتر های مرکزی در طول عمر سیستم نیاز به تعویض می باشد.

ولی این در حالی می باشد که میکرو اینورترها در طول عمر سیستم نیاز به تعمیر نخواهد داشت .

این امر موجب کاهش هزینه­ ها خواهد گردید.

 

 

 

 

 

منابع :

 

http://shop.sbe-arshid.com

www.energysage.com

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *