تامین برق اضطراری منزل

مقدمه

اگرچه پیشرفت تکنولوژی در این روز ها باعث شده است که کمتر با قطعی برق مواجه باشیم اما در شرایط خاص قطعی برق باعث می شود که در بسیاری از موارد به برق اضطراری نیاز داشته باشیم . در بیمارستانها و شرکت ها این موضوع بسیار حایز اهمیت است . در منازل نیست ممکن است برای مواردی خاص که در هایل کار هستید به برق اضطراری نیاز دارید .

برای تامین برق اضطراری اصولا از دیزل ژنراتور یا ups استفاده می شود . سیستم دیزل ژنراتور چون تاخیر در اتصال دارد کمتر استفاده می شود . در ضمن گران تر و  زود فرسا تر هستند . اما در عوض سیستم های ups  بسیار دقیق ت ، سریعتر هستند و طول عمر بهتری دارند .

سیستم های مدرن ups به عنوان اصلی ترین و پر استفاده ترین سیستم تغذیه بارهای ضروری در هنگام خاموشی و قطع برق محسوب می شوند که عمده کاربرد آنها در مراکز امنیتی و بیمارستان هاست .

Ups چیست ؟

هر سیستم برق اضطراری ups شامل یک یکسوکننده diode ، شارژر ، باتری و اینورتر می باشند که یکسو کننده رکتیفایر برق ac

را به DC تبدیل می کند تا باتری ها شارژ شوند در واقع حکم آداپتور را دارد .این باتری های تغذیه شده به صورت سیستم مرکزی به کمک اینورتر بارهای ضروری را در هنگام خاموشی فراهم می کنند .

این سیستم ها به دو صورت آنلاین و آفلاین کار می کنند که در ادامه توضیح می دهیم .

 

سیستم برق اضطراری معمولی  offline

در شرایط نرمال بارهای ساختمان از طریق باس اصلی و یک کلید استاتیکی تامین می شوند و کلید در حالت وصل باس اصلی به بار است . با هر قطع برق و خاموشی کلید استاتیکی تغییر وضعیت می دهد و بار را از طریق سیستم باتری و اینورتر تغذیه می کند .

کلید استاتیک در سیستم ups offline در زمان قطع برق در محدوده زمانی 10 میلی ثانیه می تواند خطا را تشخیص می دهد و برق ذخیره شده در باتری را به کمک اینورتر در مدار قرار می دهد .

مزایا و معایب سیستم های ups  offline

تامین حد اقل بار مورد نیاز

ارزان تر بودن از ups  online

تاخیر بین 2 تا 10 میلی ثانیه

عدم حفاظت از افت ولتاژ ناگهانی

سیستم برق اضطرای ترکیبی online

همانطور که گفتیم در سیستم های offline زمانی مشکل ایجاد می شود که تاخیر در اتصال مجدد برق باعث برخی اتفاقات می شود . در این شرایط از برق اضطراری online استفاده می شود . در این سیستم ها برق ابتدا از یکسوکننده و اینورتر عبور می کند .

پس یکسوکننده خود به عنوان یک فیلتر حفاظتی در قبال اضافه بار و افت ولتاژ کار می کند . در این میان یک فیوز DC کنترل ولتاژ باتری و ورودی اینورتر را در دست دارد . ups های بدون ترانسفورماتور امروزه با حداقل تاخیر در تامین برق اضطراری استفاده می شوند . در این سیستم اگر باس اصلی تامین توان ناموفق عمل کند و نوسان داشته باشد ، اینورتر با استفاده از نیروی باتری ها ،

مقدار جریان مورد نیاز بار را بدون هیچ وقفه ای تامین می کند .

مزایا و معایت online ups

سطح اطمینان بالا برای سیستم های حساس

عدم قطع برق بخاطر باطری آماده به کار

گران تر بودن

 

اندازه سیستم های ups

هر وسیله مختلفی به یک پشتیبان با اندازه ولت آمپر متفاوتی نیاز دارد .

مثلا در ابر رایانه ها به usp های  1000 VA نیاز داریم که به آنها میکرو یو اس پی می گویند . مینی یو اس پی ها برای مراکز مخابراتی استفاده می شوند . اما در منازل معمولا یو اس پی  های معمولی 3 تا 10 VA استفاده میکنند .

 

 

طراحی روشنایی اضطراری در سیستم ups

در سیستم برق اضطراری آفلاین برق روشنایی ساختمان یا برق کلید های خاص مهم به طور خودکار از باس اصلی تامین می شود باتری ها توان مورد نیاز را تامین کرده و اینورتر تبدیل ولتاژ مناسب تکفاز ACرا تامین می کند . مزیت این نوع سیستم اناست که در زمان وصل برق تلفات یکسو کننده و اینورتر صفر می باشد . این سیستم ها بسیار برای روشن کردن لامپ ال ای دی مناسب می باشند . در سیستمهای آنلاین اینورتر سیستم های روشنایی بدون قطعی همیشه روشن می ماند و نوسانات حالت گذرا را به صورت کامل پوشش می دهد و ولتاژ سینوسی را با دامنه ثابت به چراغ ها می دهد . در این سیستم اصولا از لامپ های تخلیه با فشار بالا استفاده می شود .

 

مثال های کاربردی برق اضطراری در منزل

بیشترین مواردی که به ups در منزل نیاز است کنسول ها ، آکواریوم ، چراغ های مهم و … هستند . در اکثر موارد از ups های کمتر از یک کیلو ولت آمپر در منازل استفاده می شود .  و 20 تا 30 دقیقه برق را به راحتی برای منزل تامین میکنند . این دستگاه ها همانند یک محافظ قوی برای نوسانات عمل می کنند . مثلا دستگاه های نت پاور با توان اسمی بین 500 تا 1000 ولت آمپر و ضریب توان 0.6  تا 0.7 توان خروجی حدود 300 تا 700 به شبکه برقی جایگزین می دهد . این سیستم ها در حدود 2 الی 3 ساعت شارژ می شوند . قیمت تقریبی دستگاه های usp  بین پانصد هزار تومان تا حتی صد ها میلیون می باشد که برای مصارف خانگی رنج قیمت پایین کفایت می کند .

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *