به نام خدا

سنسور های تشخیص دود

 

آشکار ساز یا سنسور تشخیص دود ابزاری است برای تشخیص و آشکارسازی دود که در سیستم های اعلام و اطفا حریق استفاده می شود. دتکتور های دود معمولا در کارخانه ها یا ساختمان های تجاری نصب میشوند و در صورت آتش سوزی اعلام خطر میکند.

دتکتور های دود دارای انواع مختلفی هستند و کاربرد های متفاوتی نیز دارند.

ماژول سنسور تشخیص دود

انواع سنسور های تشخیص دود:

  • نقطه ای (شامل 2 نوع نوری و یونیزاسیون می باشد)

  • خطی ( بیم دتکتور)

  • نمونه بردار ( مکنده هوا)

 

 

دتکتور نوری (photoelectric detectors)

 

1 )

  • دتکتور جذب کننده نور (obscuration)

به این نوع دتکتور ها فتوالکتریک هم گفته می شود و یک سلول نوری داخل خود دارد و با ورود دود به محفظه و کم شدن نور این سنسور اعلام حریق می کند. در انبار های pvc که در هنگام آتش سوزی دود غلیظ تولید می شود و آتش سوزی به آهستگی انجام میگیرد استفاده از آن ها مناسب است.

2)

  • دتکتور شکست نور (scattering)

این گونه دتکتور از ویژگی شکست نور استفاده می کند به طور کلی در شرایط عادی که دودی وجود ندارد پرتو نور به سنسور دود دسترسی ندارد و اتفاقی نمی افتد ولی زمانی که دود به دتکتور می رسد نور در اثر برخورد با دود دچار شکست می شود و به سنسور تشخیص دود برخورد میکند و این باعث به صدا درآمدن زنگ هشدار می شود

 

دتکتور یونیزاسیون (ionization detectors)

این نوع دتکتور شامل دو صفحه الکترود در نزدیکی هم می باشد و از هوای محیط به عنوان الکترولیت استفاده میکند بین این دو الکترود جریان بسیار کمی وجود دارد و با ورود دود به محفظه، اشعه آلفا جذب شده و باعث کاهش یونیزاسیون و جریان بین دو الکترود میشود و در این حالت دتکتور اعلام حریق می کند.

این دتکتور برای یونیزه کردن ذرات موجود در هوای اطراف الکترود دارای مقادیر کمی رادیواکتیو می باشد .

 

 

دتکتور خطی  (beam detector)

در زمانی که بخواهیم فضا های بزرگ از جمله کارخانه ، سالن یا انبار و … را تحت پوشش سیستم اعلام حریق و تشخیص دود قرار دهیم از این نوع دتکتور ها استفاده میکنیم این دتکتورها دارای یک فرستنده هستند که اشعه هایی به سمت گیرنده میفرستد که این دو قسمت در دو طرف سالن نصب میشود و هنگامی که دود بین این دو قسمت قرار گیرد ارتباط قطع شده و اعلام حریق میشود

این نوع دتکتور به صورت شعاعی عمل می کند و کارآمدتر از دتکتور های نقطه ای است.

دتکتور نمونه بردار هوا (air sampling)

هنگامی که نیاز به تشخیص سریع دود و حریق در مراحل اولیه باشد، دتکتور های نقطه ای دیگر کاربردی ندارند و به جای انتظار برای رسیدن دود به سنسور از دتکتور نمونه بردار هوا استفاده میکنیم اجزای اصلی این دتکتور یک هواکش ، سنسور دود و برد الکترونیکی که عمل پردازش را انجام می دهد می باشد. این دتکتور با استفاده از موتوری که در داخلش وجود دارد و از محفظه هایی که در آن ایجاد شده از هوای محیط نمونه برداری میکند و با توجه به نمونه گرفته شده اعلام حریق میکند.

این نوع دتکتور را می توان در مراکز اسناد، اتاق های تابلو های برق و… به کار برد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *