خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی و الکتریکی ، وسایل نقلیه ای پاک ، پویا و امروزه بسیار پر طرفدار هستند . حتی اگر نتوانند در برابر عمر باتری و مدت زمان رانندگی ، با خودرو های عادی رقابت کنند .  البته راهکار های مناسبی برای رفع این معضلات اختراع شده است و آن راهی نیست جز ، ایجاد یک شیوه شارژ بی سیم بین خودرو و زمین همزمان با حرکت خودرو بر روی آن !

بدین منظور ، آقای شانهوی فن و همکارانش در مرکز تحقیقات خودروی دانشگاه استنفورد در کالیفورنیا راهی نوین ارائه کردند . آنها بر این باورند که می توان سیم پیچ های مغناطیسی را در مسیر جاده جاسازی کرد تا با ایجاد میدان مغناطیسی ضعیف و انجام تشدید مغناطیسی با سیم پیچ موجود در خودروهای هیبریدی ، وسیله نقلیه را شارژ کرد .

اگر از شیوه کار گفته شده چیزی دستگیرتان نشد می توان با این مثال متوجه آن شد . حرف های گفته شده در بالا دقیقا مانند حالتیست که فردی با تنظیم تن صدای خود ، می تواند یک لیوان و یا هر جسم شیشه ای را خرد کند . در سال ۲۰۰۷ محققان موسسه فناوری ماساچوست ، شیوه ای برای تشدید مغناطیسی ارائه کردند که می توانست انرژی را به شیوه بدون سیم بین دو جسم که با فاصله ۲ متری از یکدیگر قرار داشتند انتقال دهد .

آقای فن ، که این راهکار را در نشست آب و هوای جهانی و پروژه های انرژِی استمفورد ارائه کرده بود ، هنوز نسبت به اینکه این شیوه ممکن است جوابگو باشد و به طور درست عملیاتی شود دچار شک و تردید هستند .

با این حال بر اساس بدنه فلزی و سرعت حرکت خودرو ، محاسبات آقای فن نشان می دهد که یک مجموعه از سیم پیچ های رزونانسی و و صفحات آن ، می تواند حدود ۱۰ کیلووات انرژی را با بازده ۹۷ درصدی در زمان ۷ میکروثانیه انتقال داد .

این مقدار زمان برای بزرگراه ها کاملا سریع و به موقع است . این روش که امروزه در دست بهره برداریست ، از ایمنی لازم برخوردار است ، چرا که انرژی باید بین دو جسمی منتقل شود که تشدید آنها با یک دیگر هماهنگ می باشد .این شیوه قرار است که در کشور انگلستان پیاده سازی شده و ماشین ها می توانند با عبور باند سبز رنگ به شارژ خودروهای هیبریدی خود بپردازند .

مزیت های نام برده شده در استفاده از این شیوه را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد :

  • تمام نشدن شارژ خودرو های هیبریدی و الکتریکی
  • طی مسافت طولانی تر
  • داشتن شارژ حداقلی هنگام خروج از خانه
  • ساخت باتری های با ظرفیت کمتر و ارزان تر
  • شارژ شدن حین طی مسیر

البته این شیوه معایبی نیز دارد که می توان به شیوه زیر دسته بندی کرد :

  • نو سازی جاده ها برای ایجاد ریل های انتقال انرژی
  • خرج بسیار بالا
  •  نصب ریل ها در طول مسیر های بلند که زمان زیادی را می طلبد

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از کوکی‌ها برای ارائه تجربه مرور بهتر به شما استفاده می‌کند. با مرور این وب‌سایت، شما با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.