حال که در بخش گذشته با مدارات کنترل آشنا شدیم ، اکنون به شناخت مدارات فرمان و قدرت می پردازیم .
مدارهای کنترل و راه اندازی ازدو قسمت عمده تقسیم می شوند:

مدار قدرت :مدار قدرت مداری است که جریان اصلی مصرف کننده از آن عبورمی کند.

مدار فرمان : این مدار هیچ رابطه ای با مدار قدرت ندارد و به وسیله این مدار، فرمان الکتریکی توسط وسایل فرمان دهنده به بوبین کنتاکتور می رسد و کنتاکتور را به حالت قطع یا وصل می برد.

وسایل کنترل و راه اندازی را در تابلوها یکبار دیگر مرور می کنیم :

کنتاکتور- شستی استاپ و استارت – لامپ سیگنال – رله حرارتی یا بی متال – تایمر-
سنسورها – رله ها – سوییچ ها و ….

مدار قدرت:

در شکل روبرو مدار قدرتموتور سه فاز را مشاهده میکنید.

f1نشان دهنده سه فیوز است که در هر. فاز قرار گرفته است.

k1mتیغه هایکنتاکتور را نشان میدهد وf2بی متالاست.

نوع فیوز_کنتاکتور و بی متال بر اساسقدرت موتور تعیین می شود.

 

مدار فرمان :

در طراحی مدار فرمان ، یکفاز را برای این مدار میگیریم.

تیغه ۹۵_۹۶بی متال است که به ازای هرموتور یک بی متال در نظر می گیریم.

بعد از بی متال شستی استپ آمدهاست.ماهیت این شستی تیغه بسته است{کنتاکت بسته} و با فشار دادن تیغه باز میشود.

بعد از شستی استپ ، شستی استارت می آیدکه تیغه باز است و با فشردن تیغه بسته میشود.

بعد از شستی استارت ، واردA1کنتاکتورمی شویم وA2کنتاکتور به نول وصل میشود.

فیوز مدار فرمان هم معمولا بین ۲ تا۱۰آمپر می باشد.

حال به بیان چند مثال ساده می پردازیم  :

مثال اول مداری طراحی کنید که از یک نقطه استپ و از دو نقطه استارت شود

 

soشستی استپ و s1 وs2شستی های استارت هستند. و۱۳ و ۱۴ هم تیغه های نگه دارنده کنتاکتور می باشد.

مثال دوم : طراحی مدار فرمان و قدرت برای راه اندازی موتور آسنکرون رتور قفسی به صورت ستاره – مثلث :

 

با فشردنs2مدار به صورت ستاره شروع به کار می کند و با فشردنs3در صورتی که مدار ستارهفعال باشد، ستاره قطع شده و مدار در حالت مثلث قرار می گیرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از کوکی‌ها برای ارائه تجربه مرور بهتر به شما استفاده می‌کند. با مرور این وب‌سایت، شما با استفاده ما از کوکی‌ها موافقت می‌کنید.