خودروهای هیبریدی الکتریکی همان طور که از نامشان پیداست قابلیت کار با استفاده از انرژی الکتریکی را دارند و به طبع نیاز به یک ذخیره کننده انرژی خواهند داشت .

باتری یا به عبارتی دخیره کننده انرژی الکتریکی ، یکی از مهم ترین بخش های یک خودروهای هیبریدی است . باتری ها علاوه بر کاربرد های عادی در زندگی روزمره می تواند کاربرد های دیگری همانند استفاده در ماشین های هیبریدی داشته باشند .

انواع سیستم های ذخیره انرژی در خودرو های الکتریکی

باتری لیتیوم – یون

باتری های لیتیون – یون ، اولین و مشهور ترین نوع باتری ها در سراسر دنیاست . اسم این نوع از باتری ها را در تلفن های همراه ، لپ تاپ ها و خیلی دیگر از وسایل مورد استفاده در زندگی روزمره خود داریم . باتری لیتیون یون همچنین در خودروهای هیبریدی نیز استفاده می شود . این نوع از باتری ها قابل شارژ است و در هنگام شارژ جای الکترود مثبت و منفی جا به جا شده و عمل شارژ انجام می شود .

این باتری ها بدلیل بالابودن نسبت انرژی در واحد وزن آن ، می تواند به خوبی مورد استفاده قرار بگیرد . شاید تنها نقطه ضعف این دسته از باتری ها در کم شدن طول عمر آنها باشد . این باتری ها 300 تا 500 سیکل طول عمر مفید دارند و اگر زود به زود شارژ شوند طول عمر باتری کاسته خواهد شد . به همین دلیل برای این گونه از باتری ها از مدارهای محافظ برای قطع جریان استفاده می شود تا باتری بیش از حد و در مدت زمان طولانی به برق وصل نباشد .

این نوع از باتری ها در اکثر خودروهای هیبریدی و تمامی وسایل نقلیه الکتریکی کاربرد دارد .

ویژگی های باتری های لیتیوم – یون
 مزایا
  • نسبت قدرت به وزن بالا
  • عملکرد قوی
  • خالی شدن بسیار کم باتری در صورت عدم استفاده
  • سرعت شارژ بالا
معایب
  • هزینه ساخت بالا
  • کاهش تدریجی ظرفیت

 

باتری نیکل هیدرید

این نوع از باتری ها شباهت بسیار زیادی با باتری های نیکل – کادمیمی دارند . این باتری ها در مقایسه با باتری های نیکل – کادمیمی ظرفیت بیشتری دارند و می توانند مقدار بیشتری انرژی را در خود ذخیره کنند .

این باتری ها نسبت به باتری های سرب اسید ، دارای طول عمر بیشتر هستند و اکثر در خودرو های تمام الکتریکی کاربرد دارند .

ویژگی های باتری نیکل – هیدرید
مزایا
  • پایداری و مقاومت بالا
  • ایمنی بهتر بخاطر مواد سمی کمتر
  • هزینه بازیافت کمتر
معایب
  • هزینه تولید بالا
  • تولید حرارت بسیار زیاد
  • خالی شدن بسیار بالای باتری در صورت عدم استفاده
  • اندازه بزرگ تر و وزن بیشتر
  • توانایی ذخیره انرژی کمتر در مقایسه با باتری های لیتیوم یون

باتری های سرب اسید

باتری های سرب اسید بدلیل داشتن قدرت بالا ، هزینه کم  ، سلامت و ایمنی گزینه مناسبی برای تولید خودروهای هیبریدی هستند . البته از ذخیره کم انرژی نسبت به وزن این باتری ها صرف نظر نکنید . عملکرد این باتری ها در دمای پایین بسیار ضعیف بوده و دوره عمر کوتاهی نیز دارند که باعث عدم استفاده از آنها می شود .

باتری های دیگر

انواع مختلفی از باتری ها وجود دارد که در ساخت خودروها می توانستند مورد استفاده قرار بگیرند اما هیچ یک از آنها بدلایل مختلف مورد استفاده قرار نگرفتند . باتری های کبالت اکسید برای مثال بدلیل حرارت بیش از حد و هزینه تولید بسیار بالا در صنعت خودرو سازی مورد استفاده قرار نگرفته است ولی در عوض از توانایی ذخیره انرژی این باتری ها نباید صرف نظر کرد .

در مقابل این نوع باتری ها ، باتری های آهن فسفات حضور دارند که در مورد هزینه ساخت از باتری های کبالت اکسید به صرفه تر هستند و حتی بیشترین پایداری را دارند ولی این باتری ها بدلیل کار در ولتاژ های پایین ، برای صنعت ماشین سازی مقرون به صرفه نیستند و نمی توان از آنها برای تامین انرژی خودرو ها استفاده کرد .

باتری های دیگری که در حال توسعه است باتری لیتیوم هوا است ، این باتری ها با شیوه اکسید شدن لیتیوم در آند و کاهش اکسیژن در کاتد کار میکنند و امکان ذخیره انرژی بسیار زیادی دارند ولی فعلا در نمونه های اولیه به سر میبرد و در حال گسترش است .

ابر خازن ها

ابر خازن ها یا خازن های الکتریکی دو لایه ، خازن هایی هستند که از دو صفحه فلزی تشکیل شده اند که با دی الکتریک های مختلفی چون کربن پر شده اند .

وجود این دی الکتریک ها و متخلخل ها باعث ایجاد مساحت بیشتری برای ذخیره انرژی می شود و فراینده ذخیر هتوسط مایع قطبی شده بین الکترود و یک الکترولیت صورت می گیرد .

این خازن ها نسبت به خازن های معمولی از ظرفیت بالاتری برخوردار است ولی ولتاژ شکست آنها بسیار پایین است . این خازن ها می توانند انرژی اضافی را در هنگام شتاب گرفتن خودرو هیبریدی فراهم کند و سیستم ترمز خودرو را بهبود ببخشد .

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *