شارژ خودروهای هیبریدی در حین حرکت

خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی و الکتریکی ، وسایل نقلیه ای پاک ، پویا و امروزه بسیار پر طرفدار هستند . حتی اگر نتوانند در برابر عمر باتری و مدت زمان رانندگی ، با خودرو های عادی رقابت کنند .  البته راهکار های مناسبی برای رفع این معضلات اختراع شده است و آن راهی نیست جز ، ایجاد یک شیوه شارژ بی سیم بین خودرو و زمین همزمان با حرکت خودرو بر روی آن !

بدین منظور ، آقای شانهوی فن و همکارانش در مرکز تحقیقات خودروی دانشگاه استنفورد در کالیفورنیا راهی نوین ارائه کردند . آنها بر این باورند که می توان سیم پیچ های مغناطیسی را در مسیر جاده جاسازی کرد تا با ایجاد میدان مغناطیسی ضعیف و انجام تشدید مغناطیسی با سیم پیچ موجود در خودروهای هیبریدی ، وسیله نقلیه را شارژ کرد .

اگر از شیوه کار گفته شده چیزی دستگیرتان نشد می توان با این مثال متوجه آن شد . حرف های گفته شده در بالا دقیقا مانند حالتیست که فردی با تنظیم تن صدای خود ، می تواند یک لیوان و یا هر جسم شیشه ای را خرد کند . در سال 2007 محققان موسسه فناوری ماساچوست ، شیوه ای برای تشدید مغناطیسی ارائه کردند که می توانست انرژی را به شیوه بدون سیم بین دو جسم که با فاصله 2 متری از یکدیگر قرار داشتند انتقال دهد .

آقای فن ، که این راهکار را در نشست آب و هوای جهانی و پروژه های انرژِی استمفورد ارائه کرده بود ، هنوز نسبت به اینکه این شیوه ممکن است جوابگو باشد و به طور درست عملیاتی شود دچار شک و تردید هستند .

با این حال بر اساس بدنه فلزی و سرعت حرکت خودرو ، محاسبات آقای فن نشان می دهد که یک مجموعه از سیم پیچ های رزونانسی و و صفحات آن ، می تواند حدود 10 کیلووات انرژی را با بازده 97 درصدی در زمان 7 میکروثانیه انتقال داد .

این مقدار زمان برای بزرگراه ها کاملا سریع و به موقع است . این روش که امروزه در دست بهره برداریست ، از ایمنی لازم برخوردار است ، چرا که انرژی باید بین دو جسمی منتقل شود که تشدید آنها با یک دیگر هماهنگ می باشد .این شیوه قرار است که در کشور انگلستان پیاده سازی شده و ماشین ها می توانند با عبور باند سبز رنگ به شارژ خودروهای هیبریدی خود بپردازند .

مزیت های نام برده شده در استفاده از این شیوه را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد :

  • تمام نشدن شارژ خودرو های هیبریدی و الکتریکی
  • طی مسافت طولانی تر
  • داشتن شارژ حداقلی هنگام خروج از خانه
  • ساخت باتری های با ظرفیت کمتر و ارزان تر
  • شارژ شدن حین طی مسیر

البته این شیوه معایبی نیز دارد که می توان به شیوه زیر دسته بندی کرد :

  • نو سازی جاده ها برای ایجاد ریل های انتقال انرژی
  • خرج بسیار بالا
  •  نصب ریل ها در طول مسیر های بلند که زمان زیادی را می طلبد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *