بسمه تعالی

اینورترهای رشته ای :

پس از اینورترهای متمرکز، اینورترهای رشته‌ای برای کاربردهای تجاری و مسکونی ترجیح داده می‌شوند. اینورتر رشته‌ای یک نسخه کاهش‌یافته از اینورتر متمرکز یا مرکزی است که در آن یک رشته منفرد از صفحه‌های خورشیدی به اینورتر متصل است. ولتاژ ورودی ممکن است برای عدم نیاز به تقویت ولتاژ، به اندازه کافی بالا باشد. اینورترهای رشته‌ای از تلفات عدم تطابق بین رشته‌ها جلوگیری می‌کنند و این اجازه را می‌دهند که هر رشته در نقطه حداکثر توان آن به کار گرفته شود. علاوه بر این، دیودهای رشته‌ای برداشته‌ شده است که خود باعث کاهش اتلاف انرژی می‌شود. از لحاظ استمرار و تداوم عملکرد نیز، بسیار بعید است که همه اینورترهای رشته‌ای به‌طور هم‌زمان افت داشته باشند.

ساختار اینورتر رشته ای:

همانطور که در شکل زیرمشاهده می شود، این ساختار شامل چند پنل سری در یک رشته است. هر رشته به 1 یک مبدل DC به AC متصل شده است. این باعث میشود که بتوان نقطه توان ماکزیمم هر رشته را بهینه کرد. همچنین این سیستم با استفاده از اضافه کردن یک رشته و اینورتر قابل گسترش است. جهت اجتناب از تقویت ولتاژ DC سطح آن را بالا در نظر میگیرند. همچنین میتوان سطح ولتاژ را پایین در نظر گرفت و از ترانس و یا مبدل جهت افزایش سطح ولتاژ استفاده نمود.

این ساختار نیاز به استفاده از دیود ندارد. این امر باعث کاهش تلفات میگردد. همچنین اینورترهای مورداستفاده در این ساختار قیمت پایین تری نسبت به اینورتر مرکزی دارند.

چون هر رشته مستقل از دیگری کار میکند، در صورت خارج شدن یک رشته از مدار، توان تولیدی بقیه رشته ها میتواند به شبکه تزریق گردد

اینورترهای رشته ارزان ترین گزینه اینورتر موجود در ایالت متحده امریکا هستند. به طور کلی اگر سقف خانه شما در هر نقطه  در طول روز سایه نداشته باشد ویا اگر مانند سقف های شیروانی در چند جهت با نور خورشید مواجه نباشد شرکتهای نصب و راه اندازی پانل های خورشیدی به شما اینورترهای رشته ای را پیشنهاد میکنند.

 

اینورترهای رشته ای چگونه کار می کنند :

پانل های خورشیدی شما به گروه های متصل شده توسط “رشته ها” مرتب شده اند

هر رشته پانل به یک اینورتر متصل است که برق dc  تولید شده توسط پانل را به برق متناوب تبدیل می کند.

تکنولوژی اینورتر رشته ای برای دهه ها مورد استفاده قرار گرفته است. این یک تکنولوژی آزموده شده و قابل اعتمادی است، اما برای نوع خاصی از تاسیسات مناسب نیست. یک رشته از پانل های خورشیدی تنها برق تولیدی را به عنوان کمترین پانل تولید می کند . اگر یک یا چند پانل خورشیدی شما در هر بخشی از روزدر معرض  سایه قرار بگیرند، قدرت(برق) خروجی از کل رشته به کمترین میزان خود کاهش می یابد. به همین دلیل، اگر پانل های خورشیدی شما در جهات مختلف قرار گیرند، اینورترهای رشته ای ممکن است انتخاب خوبی نباشند.

یکی از رایج ترین دلایل یک پانل برای تولید قدرت کم یا عدم تولید قدرت به طور کلی، سایه ناشی از اشیاء نزدیک آن است. اگر سقف شما هر روز در طول روز یا در فصول خاص مستعدسایه اندازی باشد، می توانید منبع سایه را حذف کنید (به عنوان مثال یک درخت را قطع کنید) یا پانل ها را در جایی که در آنجا سایه نمی شود نصب کنید.

وقتی که از اینورترهای رشته ای استفاده می کنیم ، تعداد زیادی اینورتر کوچکتر در چندین رشته وجود خواهند داشت .

بنابراین توان DCاز هر چند رشته محدود پنل ها به جای موازی شدن با سایر رشته پنل ها مستقیما به یک اینورتر رشته ای متصل می گردد و پس از تبدیل به توان AC به شبکه تزریق می شوند .

 

مزایا:

انعطاف پذیری نسبی در طراحی

بازده خوب

در دسترس بودن تغییرات سه فاز

قیمت مناسب

قابلیت نظارت بر سیستم از راه دور

 

معایب:

عدم وجود ردیابی حداکثر توان در سطح هر پنل خورشیدی

عدم امکان مانیتورینگ و نظارت جزیی در سطح یک پنل

سطح ولتاژنسبتا بالا و در نتیجه خطرات بالقوه در ایمنی

 

 

منابع:

www.energysage.com

http://shop.sbe-arshid.com

ir.http://renews.pro

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *