بهینه سازی توان (Power optimizer) در سیستمهای خورشیدی

این دستگاه مانند یک میکرواینورتر برای هر پنل نصب می شود و پنل ها را در نقطه کار بهینه خود قرار می دهد.

Optimizer یا بهینه ساز توان در واقع یک مبدل MPPT است. مزیت آن این است که در زمان وقوع سایه و همچنین در صورتی که به علت محدودیت‌های محیطی مجبور هستیم برخی پنلها را در جهات و یا زوایای متفاوت نصب کنیم، مانند میکرواینورتر عمل می کند. اولین بار یک شرکت آلمان که از تولیدکنندگان قدیمی و معتبر اینورترهای خورشیدی است این محصول را ارایه داد.

بهینه ساز قدرت  یک مبدل DC / DC است که توسط نصب کننده ها به هر مولفه خورشیدی متصل شده و آنها را به ماژول های هوشمند تبدیل می کند. بهینه ساز قدرت با استفاده از پیمانه حداکثر قدرت (MPPT) هر یک از ماژول ها به صورت جداگانه، خروجی انرژی را از سیستم های PV افزایش می دهد. علاوه بر این، بهینه سازان قدرت عملکرد هر یک از ماژول ها را نظارت میکنند و داده های عملکرد را به پلت فرم مانیتورینگ برای افزایش و نگهداری مقرون به صرفه در سطح ماژول انتقال می دهند. هر بهینه ساز قدرت به طور خودکار برای کاهش ولتاژ دیجیتال ماژول ها به سطح ایمن هر زمان که اینورتر و یا شبکه خاموش می شود  طراحی شده است.

در هنگام کار با اینورتر ، بهینه سازان قدرت به طور خودکار یک ولتاژ رشته ای ثابت را حفظ می کنند، به این ترتیب انعطاف پذیری بیشتری را با رشته های طولانی و رشته های طول های مختلف به منظور طراحی سیستم های PV مناسب بهینه می کنند.

بهینه سازان قدرت یک ویژگی ایمنی اضافی را اضافه می کنند و به رعایت کد برق کمک می کنند. در صورت از دست دادن برق AC، بهینه سازان قدرت می توانند ولتاژ سیستم را به کمتر از 70 ولت درکمتر از 10 ثانیه کاهش دهد. بهینه سازان نه تنها قابلیت تشخیص آرک دارند، بلکه آنها را نیز حذف می کنند. یکی دیگر از ویژگی های آنها در سیستم های DC، قابلیت خاموش کردن است که در یک میکروکنترلر وجود ندارد.

بهینه سازان توان، بسیاری از مزایای مشابه به عنوان میکرواینورترهارا ارائه می دهند، اما کمی ارزان تر هستند. بهینه سازان قدرت اغلب در معرض مصالحه بین گرانروی میکروکنترلرها و اینورتر رشته ای استاندارد قرار می گیرند.

بهینه سازهای توان معمولا درون خود پانل ها قرار میگیرند . این نوع  اینورتر به جای تبدیل برق DC به AC برق در سایت پانل، آنها برق DC را به یک اینورتر رشته ای ارسال میکنند این رویکرد باعث افزایش کارایی سیستم نسبت به حالتی است که از یک اینورتر رشته ای به تنهایی استفاده شود.

مزایای Power optimizer :

 

1-پانل های مختلف بر روی یک رشته – ایده آل برای ارتقاء سیستم های قدیمی

2-حداکثر کردن فضای سقف

3-قابلیت نصب کردن رشته های موازی با طول های نابرابر

4-نظارت بر پانل، رشته و سطح اینورتر.

5-عیب یابی راه دور از طریق پورتال نظارت

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *