خودرو های هیبریدی
کنترل موتور خودروهای هیبریدی
استراتژی های مختلفی برای مدیریت و قسمت کردن توان بین دو موتور الکتریکی و سوختی در خودروهای هیبریدی وجود دارند .
در این مقاله سعی داریم که به معرفی برخی از آنها بپردازیم .
سیستم کنترل انتقال قدرت هیبرید
در استراتژی کنترلی کمک الکتریکی ،قوانین توزیع توان بگونه ای است که موقعی که خودروی هیبریدی توان کافی را نمی تواند از موتور احتراقی دریافت کند و یا موتور احتراقی در بازده مناسب کار نمی کند ، موتور الکتریکی به کمک موتور احتراقی آمده و شروع به کار می کند. به این صورت سهم بار بر روی دو موتور احتراقی و الکتریکی تراز و هر دو در نقطه کاری نزدیک به نقاط عملکرد بهینه قرار بگیرند .
در استراتژی کمک الکتریکی باتری ها در محدوده که در آن شارژ و دشارژ باتری کم است ، نگه داری میشود .
اگر باتری ها نیاز به شارژ داشته باشند موتور احتراقی ، روشن خواهد بود .
و گشتاور اضافی برای شارژ باتری را نیز فراهم خواهد کرد .
موتور احتراقی ، در مواردی در حالت خاموش قرار می گیرد .
و در این حالت موتور الکتریکی گشتاور مورد نیاز خودرو را برای حرکت فراهم می کند .
کنترل در سیستم ترمز احیا کننده
سیستم کنترل کننده تکاملی ، هماهنگی بین دو موتور الکتریکی و احتراقی را به عهده دارد.
این سیستم باعث کارکرد باتری موتور الکتریکی می شود .
هماهنگی موتور الکتریکی و احتراقی بنابر خواست راننده و با استفاده از پدال های خودروهای هیبریدی تعیین می شود .
در صورت انجام عمل ترمز ، که به آن ترمز احیا کننده گفته می شود ، موتور الکتریکی همانند دینام ، عمل میکند و انرژی جنبشی چرخ ها را به الکتریسیته تبدیل می نماید .
این عمل باعث شارژ باتری خودروهای هیبریدی می شود .
این سیستم احیا کننده شامل سه بخش دستگاه ذخیره کننده انرژی ، واسته انتقال دهنده قدرت برای انتقال انرژی چرخ ها و کنترل کننده ی شدت ترمز می شود .
این سیستم در جابه جایی درون شهری که شتاب و ترمزگیری به طور مرتب تکرار می شود ، در از بین نرفتن انرژی توسط اصطکاک موثر می باشد .
در این شیوه ، زمانی که پدال ترمز فشرده می شود ، سیستم هماهنگی بین ترمز هیدرولیگی و ترمز احیا کننده را کنترل می کند.
و با استفاده از یک سنسور مقدار کورس پدال ترمز اندازه گیری شده و ترمز احیا کننده مورد استفاده قرار گرفته می شود .
به این شیوه در سرعت های پایین نیز مقداری انرژی بازیافت و لنتهای خودرو درگیر نمیشوند.
واحد کنترل قدرت
با توجه به خودروهای شرکت تویوتا ، این سیتم درون اتاق موتور قرار میگیرد .
سه انشعاب اصلی با این سیستم در ارتباط می باشد . کابل ورودی و خروجی باطری ، ژنراتور و الکتروموتور .
این واحد شامل کانورتر ها است و جریان DC را برای به حرکت درآوردن موتور به جریان AC تبدیل می کنند . همچنین شامل یک مبدل DC به DC است .
که باعث تبدیل ولتاژ به 12 ولت می شود که برای مصارفی مانند سیتسم تهویه استفاده می شود .
بدون دیدگاه