بخش اول

پاسخ:

هر سه اینها سنسور دما هستند و امکان استفاده در رنج وسیعی از کاربردها را دارند. اما معایب و مزایای هر کدام موجب استفاده ی آن در رده ی مشخصی از کاربردها می شود.

ترموکوپل ها:

این سنسورها به کمک دو فلز دمای محیط را سنس می کنند اما همین که این دو فلز چه هستند، کارایی سنسور در رنج مشخصی از دما تعیین می گردد. ساختمان کاربردی این سنسور بدین صورت است که از دو سیم فلزی متفاوت مثلا آهن و کنستانتن ساخته شده. انتهای دو سیم در جایی که قرار است دما سنس شود متصل شده است.

هر فلز مشخصه ی ترموالکتریکال مربوط به خود را دارد و همین موضوع موجب می شود در انتهای دو سیم جایی که به هم متصل نبوده و به اتصال یا انتهای “سرد” Cold End موسوم می باشد، اختلاف پتانسیل الکتریکی ایجاد شده باشد. همان طور که اشاره شد، طبعا این که این دو فلز از چه جنس هایی تشکیل شده باشند، رنج کاری دمایی و حساسیت سنسور رو تغییر می دهد. اما هر تایپ از ترموکوپل ها از یک زوج فلز مشخص ساخته شده است. برخی تایپ ها رنج دمایی وسیعی را پوشش می دهند اما رابطه ی ولتاژ خروجی بر حسب دما تا حد زیادی غیرخطی می باشد در عوض برخی تایپ ها محدوده ی کمتری رو پوشش می دهند ولی رابطه ی ولتاژ خروجی بر حسب دما خطی تر می باشد. پس انتخاب تایپ ترموکوپل به مورد استفاده ی شما باز می گردد و به طور کلی در صنعت ابزار دقیق و اتوماسیون، انتخاب سنسور مناسب برای یک سیستم تست و اندازه گیری از حیث ویژگی های فیزیکی و هزینه، با توجه تنوع بالای سنسورها، یک مهارت و تخصص محسوب می شود.
همان طور که اشاره شد ترموکوپل ها تایپ های متفاوتی دارند که با حروف انگلیسی مثلا ترموکوپل E یا J یا K … معرفی می شوند.


تایپ یک ترموکوپل سوای از نوع فلزهای به کار رفته در آن، رنج کاری، دقت و میزان خطی بودن و نوع شیتینگ، زمان پاسخ و میزان تاثیرپذیری از نویز آن را تعیین می کند. همچنین نوع شیتینگ اتصال دو فلز یک ترموکوپل در سری که دما را باید سنس کند،

در سریع یا کند بودن و محافظت های الکتریکی مثل بحث های نویز و حلقه ی زمین و محافظت های شیمیایی و فیزیکی را مشخص می کند و عمدتا یک تریدآف بین این دو پارامتر وجود دارد به طوری که مثلا ترموکوپلی که محافظت شیمیایی و فیزیکی بهتری دارد و به طور الکتریکی ایزوله شده است کندتر است و در عوض یک ترموکوپل سریع در محافظت های فیزیکی و نویز مشکل دارتر است.

 

پایان بخش اول

خرید مبدل آنالوگ به دیجیتال

راه اندازی سنسور دما ، سنسور شتاب و PT100 با مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC)

تفاوت ترموکوپل با RTD و ترمیستور چیست؟ (بخش دوم)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *